Spin-off serii Darksiders, zrealizowany w formie izometrycznej gry akcji z elementami RPG i proponujący możliwość zabawy w 2 osoby na wspólnym ekranie. Darksiders Genesis to prequel cyklu, a jego głównymi bohaterami są dwaj Jeźdźcy Apokalipsy – Wojna i Waśń (Strife).
Darksiders Genesis to prequel linii Darksiders, opracowany poprzez studio Airship Syndicate. Zespół stworzył pomiędzy innymi grę Battle Chasers: Nighwar, a w jego szeregach znajdują się autorzy dwóch pierwszych odsłon cyklu Darksiders. Tytuł jest przedstawicielem gatunku hack'n'slash, a został wydany przez sprawującą pieczę nad marką producenta THQ Nordic.
Akcja gry Darksiders Genesis toczy się przed wydarzeniami przedstawionymi w pierwszej części kolekcji. Dbająca o równowagę na świecie Rada podarowała Jeźdźcom Apokalipsy konkretne moce; w zamian mieli oni jednak wymordować pozostałych Nefilimów (potomków aniołów i demonów), co doprowadziło do krwawej bitwy w Edenie. Po wykonaniu tego polecenia dwaj z nich – Wojna i Waśń – otrzymali kolejne zadanie. Tym razem ich celem jest zapolowanie na demonicznych mistrzów powołanych poprzez Lucyfera i powstrzymanie władcy demonów przed zakłóceniem równowagi na wieki.
W Darksiders Genesis akcję ukazano z lotu ptaka. Podczas rozgrywki przemierzamy klimatyczne lokacje, walczymy z hordami przeciwników i pokonujemy przeróżne przeszkody terenowe. W miarę postępów zdobywamy coraz mocnojsze wyposażenie i udoskonalamy już posiadane oraz rozwijamy umiejętności protagonistów. Należy zaznaczyć, że bohaterowie różnią się między sobą nie tylko wyglądem i charakterem, lecz także stylem walki. O ile bowiem Wojna preferuje eliminację wrogów przy pomocy broni białej, o tyle Waśń zabija adwersarzy z bezpiecznej odległości, wykorzystując dwa pistolety.
W Darksiders Genesis można grać w pojedynkę (wówczas możemy płynnie przełączać się między bohaterami) albo w multiplayerowym trybie współpracy (przez Internet albo na wspólnym ekranie).