Przygodowa gra akcji w konwencji postapokaliptycznego survival horroru, tworzona poprzez studio deweloperskie Naughty Dog (znane najczęściej z linii Uncharted) przy wsparciu wydawniczym marki Sony Computer Entertainment.
The Last of Us to interaktywny survival horror stanowiący połączenie dynamicznej gry akcji z delikatnymi elementami przygodowymi. Tytuł ten wyszedł spod ręki studia Naughty Dog, czyli ojców takich linii jak Uncharted, Jak & Daxter i Crash Bandicoot. Akcja toczy się w niedalekiej przyszłości, 20 lat po tym jak enigmatyczna zaraza zdziesiątkowała naszą cywilizację. Opuszczone miasta objęły we władanie rośliny i zmutowane ofiary, a ocalali ludzie walczą ze sobą o jedzenie i broń. Fabuła obraca się wokół dwójki bohaterów – mającego ponad 40 lat przemytnika broni i narkotyków imieniem Joel i nastoletniej sieroty Ellie - i koncentruje się na ich próbach przeżycia w tej przerażającej rzeczywistości. Podczas większości etapów wcielamy się w postać Joela, natomiast jego towarzyszka kierowana jest poprzez nienaturalną inteligencję. Ellie wspomaga nas w walce, jak również sygnalizuje o nadciągającym niebezpieczeństwie, czy choćby sugeruje niekiedy ścieżkę, którą powinniśmy podążyć.
W świecie gry przyjdzie nam się zmierzyć z wieloma przeciwnikami, jednocześnie zwykłymi ludźmi, jak i ofiarami infekcji oparami zabójczych grzybów. Do naszej dyspozycji oddano możliwość korzystania z broni palnej, dzięki której można zabić oponenta choćby jednym celnym strzałem. Oprócz tego za oręż służą ponadto takie komponenty otoczenia, jak cegły czy drewniane nogi od stołu. Poza walką, w produkcji natkniemy się dodatkowo na elementy przygodowe i zręcznościowe wykorzystujące zdolności obojga bohaterów. W grze znalazł się także uproszczony system rzemiosła, umożliwiający tworzenie przydatnych przedmiotów ze znalezionych podczas gry materiałów. The Last of Us zaawansowany system nienaturalnej inteligencji nazwany poprzez twórców balansem sił. Powoduje on, iż wrogowie dynamicznie reagują na stale zmieniającą się sytuację w czasie walki, chowając się za przeszkodami czy w mądry sposób wykorzystując przewagę liczebną nad graczem. Zdają sobie również sprawę ze śmiercionośnej siły broni palnej i dlatego stają się ostrożniejsi, gdy pokażemy, iż dysponujemy pistoletem albo karabinem. Poza kampanią dla pojedynczego gracza autorzy przygotowali również rozbudowany tryb wieloosobowy. Dostępne są w nim dwa warianty rozgrywki: „Walka o zapasy" oraz „Ocaleni". To co je odróżnia, to liczba żyć przystępnych w każdej rundzie. Podczas „Walki o zapasy" możemy zginąć kilkukrotnie, natomiast w „Ocalonych" gramy tylko do pierwszej śmierci. Atrakcyjne urozmaicenie stanowi także możliwość korzystania z systemu rzemiosła znanego z trybu dla pojedynczego gracza. Gra została wyprodukowana na podrasowanym silniku znanym z Uncharted 3. Dzięki temu możemy cieszyć oczy grafiką na najwyższym poziomie, bogatą w szczegóły i wyjątkowo płynnymi, realistycznymi animacjami postaci.